Entrevistes

Pol A. Fantoba: “Fer empresa no és quelcom egoista i interessat. Es pot fer empresa en benefici de tots i de totes, generant prosperitat”

By 11 de maig de 2022 maig 16th, 2022 No Comments

Hem volgut parlar amb el Pol A. Fantoba, managing director de Lúcid Design Agency i membre del comitè executiu del Cercle Cecot de Joves Empresaris per conèixer-lo millor, saber quines són les seves aficions, com viu el seu dia a dia al capdavant d’una empresa, què l’ocupa i preocupa actualment…  Estigueu atents i atentes perquè properament anirem publicant noves entrevistes als i les membres del Cercle!

Nom i Cognoms
Pol A. Fantoba
Càrrec
Managing director
Nom empresa
Lúcid Design Agency
Sector d'activitat
Innovació, disseny industrial i digital
Població
Terrassa

1.Qui ets? I… com ets? Què t’agrada? Quines aficions tens?
Sóc una persona tranquil·la, accessible i que gaudeix de conèixer a noves persones. M’atrau fer empresa i aventurar-me en projectes propis, és el que vaig viure de petit a casa amb els meus avis i pares, cadascun en rams i sectors diferents. A nivell personal hi ha tres coses que m’ocupen i destaquen per sobre les meves activitats: cuinar i menjar, la bicicleta i les escapades en família amb autocaravana.

2. A què et dediques? Ens presentes la teva empresa?Quin és l’àmbit d’activitat que desenvolupeu i què oferiu?
Lúcid és una agència d’innovació centrada en el disseny. El nostre propòsit és resoldre reptes complexes de disseny de manera única i sostenible. Sovint diem que tot i que acabem dissenyant productes i serveis, estem en el negoci de l’experiència, únicament que aquesta es desplega a través de productes físics i productes digitals.

La nostra realitat del dia a dia passa per dissenyar i desenvolupar productes de qualsevol sector: Electrònica de consum, equipament industrial o mèdic, accessoris tèxtils, mobiliari i il·luminació o solucions de mobilitat entre d’altres. Sovint aquests productes els enllacem amb productes digitals com apps, webs o software que creen solucions tecnològiques diferenciadores.

3. Per què creus que et compren/consumeixen els teus clients o en què creus que aportes valor diferencial?
Ens hem establert com un veritable “One stop partner” en el nostre sector, integrant diferents àrees de coneixement que ens permeten fer projectes únics en la categoria “Phygital” (Físic+Digital). El nostre equip compta amb Design researchers, dissenyadors i enginyers mecànics, de hardware electrònic i dissenyadors de producte digital.

Aquestes àrees de coneixement es veuen reforçades per dos pilars irrenunciables dels nostres serveis: la metodologia centrada en l’usuari i la sostenibilitat.

La nostra senyal d’identitat són quatre valors d’empresa que han determinat la cultura del nostre equip i la manera amb la que ens relacionem amb els nostres clients: Tenim un gran cor, Som impacte positiu, Som Facilitadors i el Carisma.

4. Comparteix-nos tres dades que trobis rellevants del teu negoci.
+25 persones úniques
+40 premis internacionals de disseny
+750 projectes/productes dissenyats

5. Què t’ocupa i et preocupa actualment?
Hi ha hagut canvis en el nostre marc de priorització vital i professional i intento que aquests es vegin reflectits a Lúcid, tant el dia a dia, en les estratègies de creixement com en la política de RRHH.
La salut i amor per l’esport, la cultura i valors com a eix vertebrador de l’equip i la sostenibilitat com a eix transversal són els factors als que dediquem més temps actualment i que creiem seran imprescindibles per construir una empresa robusta i resilient per afrontar la volatilitat econòmica i social que vivim.

6. Quins esforços fas per retornar valor d’impacte a la societat, o al planeta, més enllà de l’econòmic?
La nostra empresa està 100% orientada a la innovació d’impacte positiu, o triple impacte: Social, econòmic i mediambiental. Estem en procés de certificació com a empresa BCorp i tenim una política de sostenibilitat estricte que ens obliga a ser selectius amb determinats projectes que acceptem o fem.

Som un actor rellevant i responsable de l’evolució social, on el 80% de l’impacte mediambiental del producte es determina en la fase de disseny, per tant ja fa temps que hem apostat per l’economia circular i el disseny circular, així com nous models de consum menys intensius i perjudicials com la servitització de productes o el pay per use.

7. Fent una mica de prospectiva estratègica, on esperes que trobem la teva empresa d’aquí 5 anys?
Sobretot una empresa de la que sentir-nos orgullosos tots, des dels socis a l’últim company@. Però per aterrar-ho una mica més, diria que treballem cada dia per crear una agència d’innovació que sigui referent nacional i actor respectable a nivell internacional, reconegut per la seva excel·lència en disseny i un soci estratègic imprescindible per a les empreses a l’hora de resoldre reptes d’innovació, sostenibilitat i desenvolupament de productes.

La midai la facturació és secundari. No hem de perseguir ser els millors del món si no els millors pel món, on la qualitat ha de passar per davant de la quantitat.

8. Creus que la figura de l’empresari/a té una acceptació positiva, conceptualment parlant, a nivell social? Per què?
Crec que hem de tenir una visió àmplia del tema i tot i que queda molt per fer encara, la percepció de l’empresari en molts sentits ha millorat si mirem generacions anteriors. Falta sota el meu punt de vista empatia per part de la societat a vegades, treballadors i entorns propers, però en part crec que és una tasca que depèn de nosaltres també, revertir la percepció donant exemple i demostrant que fer empresa no és quelcom egoista i interessat, i que es pot fer empresa en benefici de tots i totes, generant prosperitat social.

9. En la teva opinió, quines son les principals capacitats i skills d’un empresari/a?
Anticipació, predisposició al canvi, empatia, habilitats comunicatives, carisma, resiliència i esperit de superació.

10. Què t’ha dut a formar part del Cercle Cecot de Joves Empresaris
Els empresaris necessitem espais on compartir, sentir-nos acompanyats, escoltats i compresos. El Cercle és una oportunitat molt bona per connectar amb altres empresaris, nodrir-se de noves visions i experiències, aprendre i passar-ho bé.

10+1 I què creus que pots aportar tu al Cercle Cecot de Joves Empresaris?
Energia i motivació, una perspectiva del disseny i la innovació que és transversal a qualsevol empresa o col·lectiu. També experiències bones i dolentes que segur poden ajudar o inspirar a altres a prendre les seves pròpies decisions empresarials. La meva proximitat amb l’ecosistema emprenedor pot ser interessant per altres companys del Cercle, més verticalitzats, que puguin interessar-se per aquestes noves maneres de fer empresa.